Laatste cijfers over podcasts in Zweden

vlag-van-zweden.jpg-800x420

Podcasts winnen terrein in Zweden

Het grote onderzoeksrapport naar podcasts in Zweden heet Orvesto. Helaas wordt dat in het Zweeds uitgegeven. Wij bedelen nu telkens bij Zweedse vrienden of ze ons de laatste nieuwsberichten over podcasts kunnen doorsturen. Via hen vonden we op twitter Nils Andersson Wimby, een podcast-specialist die op het Zweedse blog Resume het laatste nieuws bijhoudt. Toen we hem vroegen naar de nieuwste cijfers schreef hij een blog, die wij op ons beurt weer door Google Translate konden halen.

Een paar cijfers:

1. Van de ongeveer tien miljoen Zweden tussen 16-80 jaar hebben er 2.140.000 ooit naar een podcast geluisterd. Dat staat gelijk aan 28% van de doelgroep. Twee jaar geleden was dat nog 1.530.000.

2. De winst is vooral geboekt onder oudere luisteraars. Eerst was het vooral de groep tussen 20-44 die veel luisterde (69%). Nu is hun marktaandeel veel kleiner (55%).

3. Ongeveer een derde van de luisteraars is ouder dan 45.

4. Podcasting is een ‘langzaam’ medium, schrijft Wimby. Het duurt even om het bereik op te bouwen. Krap een miljoen Zweden luistert meer dan wekelijks naar een podcast, 1.2 miljoen Zweden luistert maandelijks.

5. Geïntegreerde reclame (de host-read ‘documentary’ ad) werkt het best en haalt vaak betere resultaten dan een ouderwetse reclame in 4 of 5 series tegelijk laten horen.

bron: dag en nacht media

vlag-van-zweden.jpg-800x420

 

[/column] [/container] [/content_band]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *